مهدی محمدی

مهدی محمدی، مشاور راهبردی رئیس تیم مذاکره‌کننده، ابعادی از روند و محتوای توافق میان ایران و آمریکا را تشریح و جزئیاتی از مفاد مورد بحث در این مذاکرات را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، مهدی محمدی، مشاور راهبردی رئیس تیم مذاکره‌کننده، با انتشار یک فایل صوتی، ابعادی از روند و محتوای توافق میان ایران و آمریکا را تشریح و جزئیاتی از مفاد مورد بحث در این مذاکرات را اعلام کرد.

در این فایل صوتی، محمدی به بررسی بندهای توافق و همچنین سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در صورت عدم پایبندی آمریکا به توافق پرداخته است.

محمدی در ابتدا اظهار داشت: «همچنان متن نهایی وجود ندارد. هنوز نقاط اختلاف کلیدی باقی مانده است. با این حال، به‌صورت اجمالی و در چارچوب ملاحظات و محدودیت‌هایی که وجود دارد، توضیحاتی را ارائه خواهم کرد. تا جایی که مصالح و محذورات اجازه دهد، نکاتی را توضیح خواهم داد؛ به‌ویژه درباره مطالبی که دوستان منتقد مطرح کرده‌اند. متنی که در اختیار آنان قرار داشته، از نظر من متنی قدیمی و نادرست است. با توجه به ملاحظات موجود، از ورود به جزئیات متن خودداری می‌کنم و به‌صورت کلی توضیح می‌دهم، اما تأکید می‌کنم که این نکات با رعایت همه ظرایف و دقایق بیان شده و از بیان مطالب غیر دقیق پرهیز شده است.»

وی افزود: «ما با یک متن ۱۴ بندی مواجه هستیم. بند اول این متن، که به نظر من اساسی‌ترین بند آن است، تأکید می‌کند که جنگ فعلی باید در همه جبهه‌ها، از جمله در ایران و لبنان، متوقف شود.»

محمدی ادامه داد: «پس از آن نیز طرف مقابل باید متعهد شود که هیچ جنگ یا عملیات نظامی جدیدی را آغاز نکند. این مسئله فوق‌العاده مهم است؛ چرا که آمریکا هم از جانب خود و هم از جانب رژیم اسرائیل چنین تعهدی را ارائه می‌دهد.»

در لحظه امضا متن توافق، طرف مقابل متعهد به خاتمه جنگ خواهد شد

وی تصریح کرد: «دیدم که برخی دوستان گفته‌اند در این توافق جنگ پایان نمی‌یابد؛ در حالی که چنین نیست. در لحظه‌ای که این متن امضا می‌شود، طرف مقابل متعهد به خاتمه جنگ خواهد شد. البته درست است که در توافق نهایی این موضوع مجدداً مورد تأیید قرار می‌گیرد، اما این مسئله هیچ ارتباطی به اصل موضوع ندارد که جنگ در ایران و لبنان باید از همان لحظه امضا متوقف شود.»

مشاور راهبردی رئیس تیم مذاکره‌کننده تأکید کرد: «این یک دستاورد فوق‌العاده مهم است و نشانه‌ای از شکست طرف مقابل در جنگ محسوب می‌شود؛ زیرا آن‌ها نیامده بودند که جنگ را تمام کنند.»

وی افزود: «از این هم مهم‌تر آن است که برای نخستین بار در تاریخ، جمهوری اسلامی آمریکا را وادار کرده است که از جانب رژیم اسرائیل تعهد بدهد. آمریکایی‌ها تاکنون هرگز زیر بار چنین موضوعی نرفته بودند. بارها شنیده‌ایم که گفته‌اند نتانیاهو کارمند آمریکا نیست که واشنگتن برای او تصمیم بگیرد. درست است که نتانیاهو کارمند آمریکا نیست، اما جمهوری اسلامی شرایطی را به آن‌ها تحمیل کرده که اکنون ناچار شده‌اند از جانب اسرائیل تعهد بدهند.»

محمدی خاطرنشان کرد: «پیش از این نیز گفته‌ام و دوباره تکرار می‌کنم که این موضوع بسیار مهم است. آمریکایی‌ها برای اینکه از جانب اسرائیل تعهد بدهند، عملاً یکی از مهم‌ترین راهبردهای منطقه‌ای خود را زیر پا گذاشته‌اند. راهبرد مشترک آمریکا و رژیم اسرائیل همواره این بوده که آمریکا توافق کند، اما اسرائیل خارج از توافق باقی بماند تا هر اقدامی خواست انجام دهد. ما در این متن اجازه چنین کاری را نداده‌ایم.»

وی افزود: «به اعتقاد من، این مسئله ضربه بزرگی به راهبرد منطقه‌ای آمریکا و اسرائیل وارد کرده است. آمریکا در این متن از جانب اسرائیل تعهد داده و عملاً به ضامن رفتار اسرائیل تبدیل شده است.»

اگر آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، ما نیز عمل نخواهیم کرد

محمدی گفت: «ممکن است گفته شود که آن‌ها به این تعهد عمل نخواهند کرد. بله، این احتمال وجود دارد و من نیز احتمال آن را زیاد می‌دانم؛ اما ابزارهای ما همچنان سر جای خود قرار دارد. ابزار تنگه هرمز سر جای خود است، ابزار اقدام نظامی علیه اسرائیل سر جای خود است و ابزار ورود نکردن به مرحله دوم مذاکرات نیز همچنان در اختیار ما قرار دارد.»

وی ادامه داد: «اگر آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، ما نیز عمل نخواهیم کرد. تنگه بسته خواهد ماند، وارد مرحله بعدی مذاکرات نخواهیم شد و در صورت لزوم وارد جنگ خواهیم شد. خود آن‌ها نیز این مسئله را می‌دانند.»

محمدی تصریح کرد: «بنابراین در بند اول، جنگ پایان می‌یابد و از همان لحظه نیز پایان خواهد یافت. همچنین اینکه آمریکایی‌ها از جانب اسرائیل تعهد داده‌اند، از نظر من یک شکست بزرگ برای آن‌ها محسوب می‌شود.»

وی در ادامه درباره بندهای دوم و سوم گفت: «در این دو بند بحث بر سر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دو طرف است. یکی از دوستان نکته جالبی مطرح می‌کرد و می‌گفت برای نخستین بار آمریکایی‌ها در یک متن از ما خواسته‌اند که به حاکمیت و تمامیت ارضی آن‌ها احترام بگذاریم. این مسئله جنبه‌ای طنزآلود دارد، اما در عین حال نشان‌دهنده قدرت ایران نیز هست.»

اینکه مدت اجرای توافق ۳۰ روز باشد یا ۶۰ روز، هنوز نهایی نشده است / رفع محاصره دریایی باید از همان لحظه امضای توافق آغاز شود

محمدی درباره زمان‌بندی اجرای توافق اظهار داشت: «اینکه مدت اجرای توافق ۳۰ روز باشد یا ۶۰ روز، هنوز نهایی نشده است و هیچ تصمیم قطعی در این زمینه وجود ندارد. دوستانی که این مسئله را قطعی تلقی کرده‌اند، دچار اشتباه شده‌اند.»

وی درباره موضوع محاصره دریایی گفت: «رفع محاصره دریایی و جلوگیری از هرگونه مزاحمت برای تردد کشتی‌های ایرانی باید از همان لحظه امضای توافق آغاز شود. این روند باید ظرف ۳۰ روز به سطحی برسد که حجم قبل از اعمال محاصره بازگردد.»

محمدی تأکید کرد: «اگر کسی تصور کند که قرار است محاصره دریایی در پایان ۳۰ روز برداشته شود، کاملاً اشتباه می‌کند. همچنین این موضوع هیچ ارتباطی به تنگه هرمز ندارد.»

وی افزود: «اتفاقاً آمریکایی‌ها اصرار داشتند این دو موضوع به هم گره بخورد و به‌گونه‌ای در متن منعکس شود که هرچه ایران بیشتر تنگه را باز کند، آن‌ها نیز محاصره را کاهش دهند. ممکن است در عمل بخواهند چنین رویکردی داشته باشند، اما در متن چنین ارتباطی وجود ندارد.»

محمدی تصریح کرد: «این دو بند کاملاً مستقل از یکدیگر هستند. آمریکا از لحظه نهایی شدن یادداشت تفاهم موظف است روند رفع محاصره دریایی را آغاز کند و ظرف ۳۰ روز آن را به‌طور کامل برچیند؛ به‌گونه‌ای که حجم تردد کشتی‌های تجاری ایران به شرایط پیش از اعمال محاصره بازگردد.»

وی خاطرنشان کرد: «بنابراین کسانی که این دو موضوع را به یکدیگر مرتبط دانسته‌اند، گزارش غیرواقعی از متن ارائه کرده‌اند. ما در این متن چیزی به نام "تنگه در برابر محاصره" نداریم.»

محمدی درباره بند مربوط به تنگه هرمز نیز گفت: «اساس مسئله برای جمهوری اسلامی این است که مدیریت ایران بر تنگه هرمز ـ همان‌گونه که رهبر انقلاب نیز تأکید کرده‌اند ـ حفظ و اعمال شود. این موضوع در متن موجود کاملاً لحاظ شده است.»

وی افزود: «در حوزه اجرا نیز اختیار با ماست. مدیریت تنگه هرمز در اختیار نیروی دریایی سپاه قرار دارد و طبیعی است که اجرای این بند نیز بر اساس تفسیر و چارچوب مورد نظر جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.»

محمدی ادامه داد: «نیروی دریایی همان کاری را انجام خواهد داد که اکنون نیز انجام می‌دهد. ما هم‌اکنون در تنگه هرمز خدمات ارائه می‌کنیم؛ خدمات ایمنی، خدمات دریانوردی و خدمات امنیتی. روشن است که هیچ جای دنیا خدمات رایگان نیست و بابت این خدمات هزینه دریافت می‌شود.»

وی تأکید کرد: «تنها ایران و عمان حق دریافت این هزینه‌ها را دارند و هیچ طرف دیگری نمی‌تواند درباره آن تصمیم‌گیری کند. این روند اکنون نیز برقرار است و در هر توافقی در آینده نیز برقرار خواهد ماند.»

آمریکا پذیرفته است که از این پس یک ترتیبات ایرانی در تنگه هرمز اجرا شود

محمدی در ادامه با تشریح جزئیات بند مربوط به تنگه هرمز اظهار داشت: «در متن موجود، این مسئله پیش‌بینی شده است که ممکن است یک دوره زمانی مشخص برای عبور کشتی‌ها تعیین شود؛ اما آنچه برای ما اهمیت دارد این است که جمهوری اسلامی خدمات لازم را ارائه خواهد داد، بابت این خدمات هزینه دریافت خواهد کرد و از محل تنگه هرمز درآمد خواهد داشت. این موضوع قطعی است و در متن نیز وجود دارد.»

وی افزود: «نمی‌خواهم عبارات دقیق متن را قرائت کنم، اما در متن از واژه Arrangement یا "ترتیبات" استفاده شده و تصریح شده است که این ترتیبات از سوی ایران اعمال خواهد شد. بنابراین این ما هستیم که تشخیص می‌دهیم این ترتیبات چه خواهد بود. تنگه در اختیار ماست و آمریکا پذیرفته است که از این پس یک ترتیبات ایرانی در تنگه هرمز اجرا شود.»

محمدی تأکید کرد: «این ادعا که هر فرد یا هر شناوری، از جمله کشتی‌های اسرائیلی، می‌توانند آزادانه از تنگه عبور کنند، به هیچ وجه درست نیست. در متن تصریح شده که تنها کشتی‌های تجاری حق عبور خواهند داشت.»

وی ادامه داد: «از آنجا که متن مورد استناد برخی دوستان قدیمی و نادرست است، احتمالاً به این بخش توجه نکرده‌اند که در متن قید شده عبور و مرور باید بی‌ضرر باشد و نباید به امنیت و منافع ایران آسیب وارد کند. این عبارت در متن وجود دارد و در نسخه نهایی نیز وجود خواهد داشت.»

مشاور راهبردی رئیس تیم مذاکره‌کننده تصریح کرد: «وقتی گفته می‌شود فقط کشتی‌های تجاری حق عبور دارند، این سؤال مطرح می‌شود که چه کسی تشخیص می‌دهد کدام کشتی تجاری است و کدام نیست؟ پاسخ روشن است؛ جمهوری اسلامی ایران این موضوع را تشخیص می‌دهد؛ زیرا در متن آمده است که ترتیبات عبور توسط ایران اعمال خواهد شد.»

وی افزود: «همان‌گونه که اکنون نیز عمل می‌کنیم، اگر کشتی‌ای برای ما تهدید تلقی شود، از نظر ما تجاری محسوب نخواهد شد. ممکن است ظاهراً محموله نظامی نداشته باشد، اما مثلاً یک کشتی اسرائیلی از منظر ما تهدید محسوب می‌شود و اساساً مشمول تعریف کشتی تجاری نخواهد بود.»

محمدی خاطرنشان کرد: «بنابراین تفسیری که برخی دوستان از متن ارائه می‌کنند، هم مبتنی بر متن نادرست است و هم تفسیر نادرستی از مفاد آن ارائه می‌دهد. شناورهایی که امنیت ایران را تهدید کنند یا به کشور آسیب برسانند، اساساً اجازه عبور نخواهند داشت و این موضوع هم قطعی است و هم در متن لحاظ شده است.»

وی ادامه داد: «همچنین چیزی به نام عبور نامحدود نیز وجود ندارد. برخی دوستان به واژه unrestricted استناد کرده‌اند؛ واژه‌ای که در یکی از نسخه‌های قدیمی‌تر متن وجود داشت. اما حتی همان واژه نیز به معنای عبور آزاد برای همه نبود.»

محمدی تصریح کرد: «در ادبیات حقوقی، unrestricted در برابر arbitrary قرار می‌گیرد. معنای آن این است که اگر یک شناور ترتیبات تعیین‌شده از سوی ایران را بپذیرد، هزینه خدمات را پرداخت کند، از مسیر تعیین‌شده عبور کند، عبورش برای ایران بی‌ضرر باشد و از سوی جمهوری اسلامی نیز تجاری و غیرمتخاصم تشخیص داده شود، در آن صورت دیگر محدودیت اضافی برای عبور آن اعمال نخواهد شد.»

وی افزود: «بنابراین واژه نامحدود به این معنا نیست که هر شناوری بتواند عبور کند، بلکه به این معناست که برای شناورهایی که تمام ترتیبات جمهوری اسلامی را پذیرفته و رعایت کرده‌اند، تبعیض یا رفتار سلیقه‌ای اعمال نخواهد شد.»

محمدی گفت: «علاوه بر این، در نسخه‌ای که اکنون مبنای مذاکرات قرار دارد، اساساً چنین واژه‌ای وجود ندارد. البته بار دیگر تأکید می‌کنم که هنوز چیزی به نام متن نهایی وجود ندارد.»

وی اظهار داشت: «آنچه برای ما حیاتی است این است که مدیریت تنگه هرمز کاملاً در اختیار جمهوری اسلامی باقی بماند و همین مسئله نیز در متن لحاظ شده است. تنها اقدامی که ایران در مرحله نخست انجام می‌دهد، بازگشایی تنگه است؛ آن هم با مدیریت ایران و بر اساس شروطی که توضیح دادم.»

مشاور راهبردی رئیس تیم مذاکره‌کننده افزود: «ممکن است در یک بازه زمانی خاص برخی ترتیبات اجرایی متفاوت شود، اما در اصل موضوع هیچ تردیدی وجود ندارد؛ مدیریت تنگه هرمز در اختیار ایران باقی خواهد ماند و در متن نهایی نیز چیزی غیر از این وجود نخواهد داشت. همچنین جمهوری اسلامی در مرحله اجرا نیز چیزی غیر از این را اعمال نخواهد کرد، چرا که ابزار اجرای آن در اختیار خود ماست.»

مدیریت صندوق توسعه ۳۰۰ میلیارد دلاری با ایران خواهد بود

وی در ادامه به بند مربوط به صندوق توسعه ۳۰۰ میلیارد دلاری اشاره کرد و گفت: «در این بخش از متن، واژه بازسازی به‌کار رفته است. بازسازی یعنی بازسازی خسارت‌های ناشی از جنگ. درست است که واژه غرامت یا Compensation به‌صراحت ذکر نشده، اما روشن است که وقتی طرف مقابل از بازسازی سخن می‌گوید، منظور جبران خسارت‌هایی است که در جنگ به ایران وارد شده است.»

محمدی افزود: «در متن، رقم ۳۰۰ میلیارد دلار برای این موضوع پیش‌بینی شده است. البته شخصاً تصور می‌کنم که طرف مقابل در عمل به چنین تعهدی پایبند نخواهد ماند، اما واقعیت این است که این تعهد در متن نوشته شده است.»

وی ادامه داد: «ضمن اینکه مدیریت این منابع نیز در اختیار جمهوری اسلامی خواهد بود. اگر منابعی تخصیص یابد، قرار است در داخل خاک ایران هزینه شود و طبیعتاً مدیریت آن نیز با ایران خواهد بود.»

محمدی تصریح کرد: «برخی دوستان گفته‌اند که این مسئله راه را برای حضور و نفوذ آمریکایی‌ها در داخل کشور باز می‌کند. من واقعاً متوجه نمی‌شوم چنین تحلیلی چگونه ارائه می‌شود. این خاک ایران است و این قلمرو جمهوری اسلامی است. روشن است که اگر کسی بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری یا پروژه‌ای تعریف کند، تحت نظارت کامل جمهوری اسلامی خواهد بود و نمی‌تواند هر کاری که خواست انجام دهد.»

وی خاطرنشان کرد: «اینکه آمریکای ترامپ ـ همان آمریکایی که به تعبیر خودش بسیاری از کشورهای منطقه را دوشیده و آن‌ها را گاو شیرده خطاب کرده است ـ در متنی متعهد شود ۳۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی و توسعه ایران اختصاص دهد، حتی صرف درج چنین عبارتی در متن، نشانه شکست طرف مقابل و یک دستاورد برای ایران است.»

محمدی افزود: «منصفانه باید این موارد را نیز دید؛ فارغ از اینکه در مرحله اجرا چه اتفاقی خواهد افتاد.»

آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تحریم‌های اولیه را نیز لغو کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تحریم‌ها گفت: «واقعیت این است که تا زمانی که وارد مرحله دوم مذاکرات نشویم، در حوزه رفع کامل تحریم‌ها اتفاقی نخواهد افتاد. ما نیز انتظار دیگری نداریم. واقع‌بینی اقتضا می‌کند که بدانیم آمریکا قرار نیست به‌سادگی تحریم‌ها را بردارد و ما هیچ توهمی در این زمینه نداریم.»

وی ادامه داد: «اما آنچه اهمیت دارد، عبارات و تعهداتی است که در متن آمده است. برای نخستین بار آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تحریم‌های اولیه را نیز لغو کنند. چنین تعهدی هیچ‌گاه در گذشته به ایران داده نشده بود.»

تمام مطالبات آمریکا در حوزه هسته‌ای به مواد با غنای بالا محدود شده است

محمدی تأکید کرد: «نکته مهم‌تر این است که این تعهد در ازای اقداماتی در حوزه هسته‌ای مطرح شده که اساساً جمهوری اسلامی سال‌هاست همان مواضع را اعلام کرده است؛ از جمله اینکه ایران سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت؛ موضوعی که بارها اعلام شده و مبتنی بر فتوای شرعی است.»

وی افزود: «همچنین موضوعاتی درباره مواد با غنای بالا مطرح شده که در گذشته نیز بارها درباره آن‌ها صحبت شده بود. در حالی که طرف مقابل همواره اصرار داشت کل برنامه هسته‌ای ایران تعطیل شود، اکنون درخواست‌های خود را به موضوعاتی بسیار محدود تقلیل داده است.»

محمدی تصریح کرد: «در واقع، تمام مطالبات طرف مقابل در حوزه هسته‌ای اکنون به موضوع مواد با غنای بالا محدود شده و درباره سایر بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران اساساً بحثی در میان نیست.»

وی در ادامه اظهار داشت: «البته یک جمله در متن وجود دارد که بر اساس آن، درباره سایر موضوعات هسته‌ای نیز می‌توان گفت‌وگو کرد، اما نکته‌ای که دوستان منتقد به آن اشاره نمی‌کنند این است که این موضوع منوط به توافق دو طرف است. اگر طرف مقابل بخواهد موضوع جدیدی را مطرح کند، ابتدا باید درباره اصل طرح آن موضوع با ما توافق کند و روشن است که جمهوری اسلامی زیر بار هر موضوعی نخواهد رفت. وقتی توافقی وجود نداشته باشد، اساساً مذاکره‌ای هم در کار نخواهد بود.»

در یادداشت تفاهم، هیچ اقدام عملی در حوزه هسته‌ای انجام نمی‌شود

محمدی افزود: «نکته کلیدی این است که برای نخستین بار در طول تاریخ، آمریکایی‌ها متعهد شده‌اند در توافق نهایی تحریم‌های اولیه را نیز لغو کنند. چنین تعهدی هرگز در گذشته وجود نداشته است. در برجام گفته بودند فقط درباره بخشی از تحریم‌ها و تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنند و اساساً حاضر نبودند درباره تحریم‌های موسوم به تروریسم، حقوق بشر و سایر تحریم‌ها وارد مذاکره شوند.»

وی ادامه داد: «اما در این متن گفته‌اند همه تحریم‌ها را برخواهند داشت؛ تحریم‌های اولیه همان تحریم‌های اصلی هستند که از ابتدای انقلاب اسلامی علیه اقتصاد ایران اعمال شده‌اند. اکنون در متن تعهد داده‌اند که این تحریم‌ها نیز لغو خواهد شد.»

مشاور راهبردی رئیس تیم مذاکره‌کننده تصریح کرد: «البته باید توجه داشت که این موضوع مربوط به توافق نهایی است؛ یعنی زمانی که درباره موضوعات هسته‌ای به جمع‌بندی برسیم. ضمن اینکه اساساً معلوم نیست اصلاً به آن مرحله برسیم یا نه.»

وی افزود: «برخی دوستان درباره تحریم‌های آینده نیز نکته‌ای را مطرح کرده‌اند که به نظر من نقد درستی است. در متن باید تضمینی وجود داشته باشد که دشمن نه‌تنها تحریم‌های گذشته را لغو کند، بلکه در آینده نیز حق اعمال تحریم‌های جدید را نداشته باشد. این نقد واردی است و به نظر من باید مورد پیگیری قرار گیرد.»

محمدی در ادامه با اشاره به موضوع هسته‌ای گفت: «نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است که در این یادداشت تفاهم، جمهوری اسلامی ایران اساساً هیچ اقدام عملی در حوزه هسته‌ای انجام نمی‌دهد. هیچ اقدامی.»

وی تأکید کرد: «تنها تعهدی که در این متن درباره موضوع هسته‌ای مطرح شده ـ که آن هم هنوز نهایی نشده است ـ این است که پس از انجام اقدامات طرف مقابل، درباره موضوع هسته‌ای گفت‌وگو خواهیم کرد. یعنی پس از آنکه جنگ در ایران و لبنان متوقف شد، پول‌های بلوکه‌شده آزاد شد، محاصره دریایی برداشته شد، تحریم‌های نفتی تعلیق شد و تنگه هرمز بر اساس پروتکل ایرانی باز شد، تازه درباره موضوع هسته‌ای بحث خواهیم کرد.»

وی افزود: «غیر از این، هیچ تعهد دیگری در متن وجود ندارد. حالا فرض کنید طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد. در این صورت ما چه چیزی از دست داده‌ایم؟ مواد هسته‌ای ما سر جای خود قرار دارد، تأسیسات و تجهیزات هسته‌ای ما سر جای خود قرار دارد و همه آن‌ها نیز احیا شده و به مکان‌های امن منتقل شده‌اند.»

محمدی ادامه داد: «ما صرفاً گفته‌ایم که در آینده درباره این موضوع گفت‌وگو خواهیم کرد. خب اگر طرف مقابل بدعهدی کند، گفت‌وگو نمی‌کنیم. اختیار آن در دست خود ماست. اگر کوچک‌ترین نشانه‌ای از بدعهدی مشاهده شود، اساساً وارد مرحله دوم توافق و گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای نخواهیم شد.»

وی تصریح کرد: «این مسئله بسیار مهم است. با وجود تمام هیاهوها و تهدیدهایی که آقای ترامپ مطرح کرده، آنچه در این متن از ایران در حوزه هسته‌ای گرفته شده، صرفاً تعهد به گفت‌وگو در آینده است؛ نه بیشتر.»

محمدی افزود: «ممکن است اساساً وارد بحث نشویم. ابزار در اختیار ماست. در حالی که آن‌ها می‌خواستند در همین گام اول مواد هسته‌ای را از ایران بگیرند، اما جمهوری اسلامی چنین اجازه‌ای نداده است.»

وی خاطرنشان کرد: «باید توجه داشت که اساساً دو جنگی که آمریکا علیه ایران به راه انداخته، بر سر برنامه هسته‌ای و موضوع غنی‌سازی بوده است. اکنون آمریکا با ایران توافق می‌کند، در حالی که در حوزه مواد هسته‌ای هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

وی ادامه داد: «تنها عبارتی که در متن آمده این است که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد و خریداری نمی‌کند. این همان موضعی است که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده و مبتنی بر فتوای شرعی است. در واقع ما حرفی را که سال‌ها گفته‌ایم، به‌عنوان بخشی از متن مطرح کرده‌ایم.»

محمدی گفت: «اگر دوستانی که امروز این متن را نقد می‌کنند، خودشان چنین مذاکراتی را انجام داده بودند و در ازای صرفاً تعهد به گفت‌وگو یا تکرار مواضع رسمی جمهوری اسلامی چنین امتیازاتی می‌گرفتند، احتمالاً امروز آن را یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های خود تلقی می‌کردند.»

وی افزود: «واقعیت این است که در این یادداشت تفاهم، جمهوری اسلامی در حوزه هسته‌ای هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. همه چیز به آینده موکول شده است. ابتدا باید ببینیم آیا طرف مقابل محاصره را برمی‌دارد یا نه، پول‌های ما را آزاد می‌کند یا نه، تحریم‌های نفتی را تعلیق می‌کند یا نه و جنگ در لبنان را متوقف می‌کند یا نه. اگر این اتفاقات رخ داد، آن‌گاه می‌توان درباره مرحله بعد فکر کرد.»

محمدی تصریح کرد: «اگر این اقدامات انجام نشود ـ که به نظر من هم احتمال آن کم نیست ـ اساساً وارد مرحله بعدی نخواهیم شد. بنابراین در موضوع هسته‌ای، تعهدی داده نشده و فقط تعهد به گفت‌وگو مطرح شده است.»

وی در ادامه گفت: «نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که در صورت رسیدن به توافق نهایی نیز موضوع صرفاً تعهد به عدم ساخت سلاح هسته‌ای و تعیین تکلیف مواد ۶۰ درصدی خواهد بود؛ آن هم با فرمولی که جمهوری اسلامی برای آن در نظر دارد.»

محمدی افزود: «در این زمینه نیز بحث رقیق‌سازی مطرح است؛ موضوعی که امام شهید نیز درباره آن مجوز داده بودند. وقتی مواد رقیق‌سازی می‌شود، در داخل کشور باقی می‌ماند و در صورت نیاز می‌توان ظرف مدت کوتاهی دوباره آن را به سطوح بالای غنی‌سازی بازگرداند.»

وی تأکید کرد: «بنابراین حتی در آن مرحله نیز چیزی از دست نخواهیم داد. تازه همه این‌ها در صورتی است که اصلاً به آن مرحله برسیم؛ چراکه در توافق اولیه اساساً هیچ اقدامی درباره مواد هسته‌ای انجام نمی‌شود.»

محمدی خاطرنشان کرد: «در واقع ما در ازای تعهد به عدم ساخت سلاح هسته‌ای ـ که همان فتوای رهبر شهید انقلاب است ـ و همچنین در ازای رقیق‌سازی، که از ابتدا نیز موضع جمهوری اسلامی بوده است، لغو کامل تحریم‌ها را میگیریم.»

وی افزود: «کسانی که با تاریخ پرونده هسته‌ای ایران آشنایی دارند، می‌دانند این موضوع چه معنایی دارد. اینکه در ازای رقیق‌سازی و تکرار فتوای عدم ساخت سلاح، طرف مقابل متعهد شود همه تحریم‌های اولیه و ثانویه را لغو کند، اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ مذاکرات هسته‌ای است.»

محمدی ادامه داد: «البته من همچنان تردید دارم که این مذاکرات به مرحله نهایی برسد، اما صرف درج چنین تعهداتی در متن، دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود. فتوا که از ابتدا موضع رسمی جمهوری اسلامی بوده و رقیق‌سازی نیز از ابتدا پیشنهاد خود ما بوده است. در واقع طرف مقابل از مطالبه انتقال مواد به آمریکا عقب‌نشینی کرده و به پذیرش رقیق‌سازی رسیده است.»

نیروهای آمریکایی باید ظرف ۳۰ روز از مجاورت مرز ایران خارج شوند

مهدی محمدی، مشاور راهبردی رئیس تیم مذاکره‌کننده، در اظهاراتی گفت: «یک نفر بیاید به من نشان بدهد در جای دیگری، در مذاکرات دیگری، آمریکایی‌ها حتی به این موضوع نزدیک شده باشند که در ازای رقیق‌سازی مواد ۶۰ درصد، کل تحریم‌های اولیه و ثانویه را لغو کنند. طرف این را نوشته است. من برمی‌گردم به این متن. دوستان ما نمی‌دانم چه می‌خوانند و چه حرف‌هایی می‌زنند، اما این کاغذی که جلوی ماست و مذاکره شده، چنین چیزی در آن وجود دارد و این یک پیروزی تاریخی برای ایران خواهد بود.»

وی افزود: «اینکه به دلایل سیاسی بعضی از رفقای ما نمی‌خواهند زیر این بروند، بحث دیگری است، اما متن که عوض نمی‌شود. متن همین است. در متن آمده است که نیروهای آمریکایی باید از محیط پیرامونی ایران ظرف ۳۰ روز خارج شوند. ببینید اینکه آمریکا بنویسد و امضا کند که نیروهای خود را از پراکسیمیتی ایران خارج می‌کند، این دستاورد قیمت ندارد.»

او ادامه داد: «درست است که اینجا پراکسیمیتی تعریف نشده و مجاورت تعریف نشده است، اما شما هر جور دلتان بخواهد تعریف کنید. شما بیایید حتی ۲۰ سانتی‌متر مرز ایران را مجاورت حساب کنید. بالاخره آمریکا نوشته نیروهای خود را از مجاورت مرز ایران ظرف ۳۰ روز خارج می‌کند. تا حالا آمریکایی‌ها کجا در دنیا به کدام کشور چنین تعهدی داده‌اند؟»

محمدی همچنین گفت: «این نشان‌دهنده پیروزی ما در جنگ است و ادامه عملیات سیاسی ماست. چون ما جنگ را برده‌ایم، دشمن مجبور شده چنین تعهدی بدهد. آمریکایی‌ها تا حالا چنین چیزی به کسی نداده‌اند.»

نیمی از پول‌های بلوکه‌شده در لحظه توافق آزاد می‌شود

وی درباره موضوع پول‌های بلوکه‌شده اظهار داشت: «این هنوز نهایی نشده، اما پول بلوکه‌شده ما، نیمی از آن باید در لحظه توافق آزاد شود. این چیزی نیست که ما از آن کوتاه بیاییم. چون فکر می‌کنیم بقیه توافق شانس زیادی ندارد، روی این اصرار داریم، چون تنها عایدی ما خواهد بود. ما این پول را می‌گیریم، همان‌طور که قبلاً گفته‌ام، پول را می‌گیریم و زمان را می‌گیریم و صرف آماده شدن برای جنگ بعدی می‌کنیم.»

محمدی افزود: «در متن حتماً قید خواهد شد، به همین شکلی که عرض می‌کنم. حرف‌هایی که برخی دوستان می‌زنند مربوط به متن‌های قدیمی یا نادرست است یا مواضع طرف آمریکایی است. آمریکایی‌ها ممکن است برای خودشان چیز دیگری بگویند، اما ما زیر بار آن نمی‌رویم.»

وی ادامه داد: «هوشمندی این متن این است که ما این پول را از آمریکا نمی‌خواهیم. می‌دانیم آمریکا پولی به ما نمی‌دهد. این پول را کشورهای عربی تعهد کرده‌اند و مجبورند بدهند، چون بالا سرشان هستیم و قدرت ما را در منطقه دیده‌اند و طعم قدرت ما را چشیده‌اند. یکی از زیرساخت‌های این توافق این است که کشورهای عربی وادار شده‌اند سیادت و برتری ایران را بپذیرند و در امتیازدهی مشارکت کنند.»

محمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «درباره تضمین، اینکه آمریکا به تعهداتش عمل کند چیست؟ عرض می‌کنم که فرمت تضمین این است که تا وقتی طرف مقابل به تعهدش عمل نکند، ما وارد مرحله بعدی نمی‌شویم. اگر وارد مرحله بعدی نشویم، حداقل این است که یک منابع و پولی در همین مرحله اول گرفته‌ایم و کشور در این شرایط به این پول نیاز دارد.»

وی افزود: «حتی اگر همه عایدی ما از توافق همین ۱۲ میلیارد دلار باشد، باز هم عایدی مهمی است، چون در ازای آن چیزی نمی‌دهیم، به‌جز تنگه که طبق ترتیبات ماست.»

تنگه هرمز دست ماست، هر زمان بخواهیم می‌بندیم

وی ادامه داد: «اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، فرق این توافق با برجام این است که ما ابزار داریم. این بار این‌گونه نیست که برنامه هسته‌ای را تعطیل کنیم و بایستیم تا آن‌ها تحریم‌ها را بردارند. چنین خوش‌خیالی‌ای وجود ندارد. تنگه دست ماست، هر زمان بخواهیم در یک ساعت می‌توانیم آن را ببندیم.»

مشاور راهبردی رئیس تیم مذاکره کننده افزود: «ابزار جنگ و آغاز جنگ دست ماست. ما در لبنان نشان دادیم که می‌توانیم دست به حمله پیش‌دستانه بزنیم و مجدداً این کار را خواهیم کرد. ابزار از سرگیری برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی در اختیار ماست. ما زیرساخت را در این توافق جمع نکرده‌ایم و هیچ تعهدی در این زمینه نداده‌ایم.»

محمدی گفت: «اگر آن‌ها به تعهدشان عمل نکنند، بلافاصله ابزارهای خود را فعال خواهیم کرد که مهم‌ترین آن بستن تنگه هرمز است. در بدترین حالت، ما به شرایط فعلی برمی‌گردیم، تنگه را می‌بندیم و مدیریت خود را با زور اعمال می‌کنیم.»

محمدی ادامه داد: «تنگه را دو جور می‌شود مدیریت کرد؛ یا با توافق یا با زور. اگر توافق کردند که کردند، اگر نکردند کسی نمی‌تواند زور بگوید. ما به این روند ادامه خواهیم داد.»

وی افزود: «این گزارشی است از متن موجود و مبتنی بر آخرین نسخه در دسترس است، هرچند من ملاحظاتی داشتم و همه کلمات را نخواندم، اما در صورت نیاز می‌توان کلمات را هم خواند.»

وی در پایان گفت: «ما متن را بر اساس تفسیر خودمان اجرا خواهیم کرد. ممکن است در بخشی از متن ابهام وجود داشته باشد، اما ابزار تنگه، ابزار غنی‌سازی و مواد هسته‌ای در اختیار ماست. ما امتیازی در حوزه هسته‌ای در این مرحله نداده‌ایم و همه چیز را حفظ کرده‌ایم. اگر طرف مقابل به تعهدش عمل نکند، از ابزارهای خود استفاده خواهیم کرد.»

محمدی در پایان با انتقاد از برخی تحلیل‌ها گفت: «چطور می‌شود چنین توافقی را بدتر از برجام دانست یا خسارت محض یا کاپیتولاسیون نامید؟ کسانی که چنین مذاکره‌ای را پیش برده‌اند، از فردی مانند ترامپ چنین امتیازاتی گرفته‌اند. این کار با حضور همه ارکان کشور و با مشارکت مجموعه‌ای از مسئولان سیاسی و نظامی انجام شده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 6
  • ریاحی IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    19 0
    آیا در مورد حمله اتمی تدابیر لازم و اهرم فشار وجود دارد
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
      9 0
      فقط همین ۴۰۰ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد که با رقیق شدن یا انتقالش دیگه مانعی سر راه اسرائیل و آمریکا نیست دلیل اصرارهای زیاد آنها برای حذف این مانع هم همین است
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
      8 1
      آره عزیز همه تدابیر رو اتخاذ کردند، الان اسرائیل ضاحیه بیروت رو بمباران کرد ، اینا بخاطر اینکه جشن تولد ترامپ خراب نشه در زمان و مکان مناسب قراره پاسخ بده، اصلا فکر نکنید از ترس خراب شدن توافق بود
  • حسن IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 17
    خوبه من تایید میکنم ،واز رهبری حمایت میکنم.. اگر این تعهدات انجام بشه که چه خوب ،اگرنشد ما به جهانیان میگیم که ما طرفدار صلح مذاکره بودیم آمریکا و اسراییل جنگ طلب هستند....وبازهم اگر نشد ما فرصت این را داریم که در این چند ماه ویابیشتر خودمان را برای جنگ احتمالی آینده آماده کنیم،که این مورد آخری خیلی مهمه.چون هر چه باشه ما با بزرگترین اقتصاد وارتشهای جهان درجنگ هستیم.پس به مسئولان فرصت وحق بدیم.
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
      7 0
      فکر می کنم به حد کافی به جهانیان نشان دادیم که ما صلح طلب هستیم و آن ها جنگ طلب. به غیر از بخش خاصی از مردم جهان که هر کاری بکنیم مخالف ما هستند، بقیه در حال حاضر متعجبند که چرا ما وقتمان را با مذاکرات با آمریکا تلف می کنیم.
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
      3 0
      در مورد آماده سازی برای جنگ حتمی (نه احتمالی) آینده هم من خوشبینانه بعد از جنگ دوازده روزه این احتمال را در نظر گرفتم که محدودیت های برد موشکی را برداشته و از موشک قاره پیما رونمایی می کنیم که برای ما ایجا بازدارندگی میکرد...متاسفانه نشد و مطمئن نیستم این بار هم بشود. البته در زمینه تقویت شهرهای موشکی کارهای زیادی انجام شد که بقای ما را تضمین کرد ولی بازدارندگی نداشت و متاسفانه اماممان را به همراه بسیاری عزیزان دیگر از دست دادیم.
    • IN ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
      8 0
      چند بار باید ، به جهانیان ثابت کنیم اهل مذاکره هستیم ؟؟؟ و آمریکا ، هم مکرراً ما را تحریم کند و ترور کند و به ما حمله کند !! و باز دوباره آن را تکرار کنیم ؟؟!!
    • علـی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
      6 0
      گور بابای جهانیان دلتون خوشه‌ها
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    3 24
    والا این توافق به نفع همه هست
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
      8 0
      دو کلمه از مادر عروس
  • ناصر علی زاده IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 0
    سلام مهمترین نکته این است که چرا امریکا تن به این تفاهم نامه می دهد و بقول شما زمینه پیروزی ما را فراهم می کند . به محض بازگشائی تنگه جریان نفت به دنیا باز میشود اول اینکه فشار از روی دنیا برداشته خواهد شد دوم اینکه امریکا قدرت جذب آنانرا برای حمله به ایرانباز خواهد یافت
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    1 1
    یکی دو نکته، اول هرگاه آمریکا از تعهدی سرباز زند، ایران را مجاز می‌داند که ب محدودیت و یا بستن تنگه هرمز را اجرایی کند. نکته بعدی هم آنکه مدیریت ایران بر تنگه هرمز ثابت و دائمی است. البته با کلمات خودتون.
  • ج IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    5 0
    شما در تمام موارد برداشتهای خوش بینانه خود را بیان می کنید در حالیکه قطعیت ندارد وقتی تعهدبازکردن تنگه پذیرفته شد به این راحتی که شما گفتیدنمی توانید دوباره آنراببند.صندوق بازسازی مبهم است منابع آن مبهم است هزینه کرد آن مبهم است نظارت ومدیریت آن مبهم است
  • صفدری IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    0 1
    سلام با تشکر از تیم مذاکره کننده به خصوص سردار قالیباف .با لحاظ اینکه داریم با ابر ظالم دنیا جدل میکنیم گرفتن این مواردی که اقای محمدی گفت یک پیروزی محصوب میشود.م اگر چه میدانیم امریکا عمل نمیکند و بدعهد است .انتقام خون نایب امام زمان رو هم در اینده نزدیک میگیریم اون هم با نابودیه اسراییل که یه جهان حتی امریکا هم از دستش راحت بشه. فقط تقاضا میکنم مسِولین با مردم بیشتر حرف بزنن
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    4 0
    اینهمه گفت ولی نگفت ایران چه تعهداتی را به آمریکای جنایتکار داد؟ اگر راست میگی بگو!
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 0
    در ابتدای متن با توضیحات داده شده تا حدی آرام شدم تا به بند مربوط به "مدیریت صندوق توسعه ۳۰۰ میلیارد دلاری با ایران خواهد بود" رسیدم . به شکل واضحی این بند نشان از سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی، اروپایی و ... در پروژه های بازسازی ایران خواهد داشت که هر کسی که اندک اطلاعی از نحوه کار این شرکت ها داشته باشد متوجه می شود که به معنای تلاش برای استعمار ایران خواهد بود و جملاتی مانند "مدیریت این منابع نیز در اختیار جمهوری اسلامی خواهد بود. اگر منابعی تخصیص یابد، قرار است در داخل خاک ایران هزینه شود و طبیعتاً مدیریت آن نیز با ایران خواهد بود
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 0
    مورد مهم دیگری هم که از آن غفلت شده است تلاش آشکار آمریکا برای حمله بعد از کاهش ریسک در منطقه از طریق این توافق است همان طور که در این دو سه روز دلقک آمریکا با حماقت مخصوص خودش به صراحت آن را بیان کرده است! این که "هر وقت که خواستیم می توانیم تنگه را ببندیم" ساده انگارانه است چون با کاهش حجم کشتی های منتظر در خلیج فارس و افزایش مهمات و ... دشمن آمادگی بیشتری پیدا می کند. مگر این که در این زمان کوتاه ما قصد و توان رساندن برد موشک ها به خاک آمریکا را داشته باشیم که فقط در آن صورت این زمان صرف شده به سود ما خواهد بود.
  • Ahmad IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    4 0
    خلاصه حواستون هست، احترام به حاکمیت طرفین، منظورش اسرائیله. فردا شما طبق همین بند باید به حاکمیت اسرائیل احترام بگذارید. اینو گفتم که فردا نگین حواسمون به این بندش نبود.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 0
    خوبه ولی ۱- عمان ممکنه کودتا کنن به جمهوری تبدیل بشه مثل یمن که کردند پس تنگه نصفش دست اونا میوفته بعد چجوری با عمان جدید کنار خواهید آمد؟! ۲- سپاه هنوز تو لیست ارگان تروریستیشون قرار داره در پیشنویس و پس‌نویس مطرح‌نشده. ۳- پراکسیمیتی که آبهای بحرین و‌ ناوگان پنجم‌ را در بر نمیگیره و‌ نه امارات و قطر و کویت و عراق و عمان. پس ناو هاشونو فقط از دریای عمان بیرون‌ میبرند نه الزامأ از داخل خلیج فارس.
  • Ahmad IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    3 0
    ضمنا درخصوص محاصره دریایی، این شمایید که دارید به آمریکا لطف میکنید، محاصره دریایی بازدهی ش برای آمریکا خیلی پایینه و هزینه ش بالاست. در واقع آمریکا در موضوع محاصره دریایی روغن ریخته را نذر امامزاده کرده. خلاصه حواستون باشه.
  • Ahmad IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 0
    در خصوص 300 میلیارد دلار که برای بازسازی دارین میگیرین، اگه به عنوان غرامت نباشه فردا تازه اگه بهتون بدن، به عنوان وام در نظرش میگیرن و با سودش از تون پس میگیرن، و اینکه توی این جنگ بیشترین آسیب به پادگان ها و مراکز نظامی ما وارد شده، یعنی آمریکایی ها میخوان بیان مراکز نظامی ما را بازیازی کنند؟ و شما هم قبول کردین؟ فردا نیان بگن ما منظور مون از بازسازی مراکز آسیب دیده بوده و شما باید مراکز نظامی تون را در اختیار ما بذارین که این 300 میایارد دلار را خرج اونجا بکنیم! و شما اون موقع قبول میکنین؟ فردا نیایین بگین آهای ملت اگه قبول نکنیم پول مون را نمیدن و بهونه پیدا بکنین که مراکز نظامی ایران را در اختیار شون قرار بدین؟ اون موقع نیایین بگین حواسمون به اینجای کار نبود. گفتم که بدونید.
  • Ahmad IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    1 0
    در مورد تحریم ها که میگین آمریکا قول داده رفع ش کنه، اگه ما تنگه را ببندیم و اعلام کنیم هر کشوری تحریم های آمریکا بر علیه ما را به رسمیت بشناسه حق عبور و مرور از تنگه هرمز را نداره و هیچ کشوری در منطقه نمیتونه بهش نفت بفروشه! خود به خود بی اثر میشه. از کرامات شیخ ما این است که عسل را خورد و گفت شیرین است. این موضوع که نیاز به مذاکره نداشت. کلا عادت دارین سرتون کلاه بذارن. خسته نباشین واقعا
  • Ahmad IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    1 0
    در مورد پول های بلوکه، جالبه ده ها ساله اموال ما را بلوکه کردن و تازه گفتن نصف شو میدیم اونم با اما و اگر و شهید کردن رهبر دینی و سیاسی کشور ایران و دختران بی گناه میناب و لامرد و فرماندهان و تجاوز به خاک و سرزمین ما. بعد شما دلخوش کردین که اینا 300 میلیارد دلار به ما بده؟ و شما هم گفتین باشه تنگه را باز میکنیم؟ خدا قوت واقعا. من میگم هر کار میکنید تنگه را باز نکنید و عوارض را توی توافق بیارید همانگونه که اونا غرامت را نیاوردن!!! حذف عوارض را مشروط کنید به آوردن غرامت در متن.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    0 0
    این اسرائیل تمام سعی میکنه بهم بزنه
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 0
    از قدیم گفتن سالی که نکوست از بهارش پیداست بند اول ... . طرف بازی اختلاف رو کلید زد هنوز بعضی نفهمیدن ... .
  • Ahmad IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    1 0
    در مورد خروج نیروهای آمریکایی از اطراف مرزها، شما مگه ندیدین توی جنگ همه ی ناتو با ما جنگید؟ شما باید توی متن توافق بنویسین خروج نیروهای همه ی کشور های ناتو از اطراف ایران. اگه آمریکا از اطراف مرزهای ما نیروهاشو برد و رفت ولی به جای آمریکا، کشورهای اروپایی نیروهاشون را چند برابر کردن و یا سربازهای آمریکایی با لباس کشورهای دیگه اومدن اطراف ما خیمه زدن چی؟ مگه ندیدین خلبان های آمریکایی با لباس اسرائیلی ما را بمباران کردن؟ گفتم که نگین نمیدونستیم و اون موقع فکر اینجاشو نکرده بودیم.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    0 0
    مشرق خبر داری که سگ هار به ضاحیه حمله کرده؟
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    0 0
    چرا ما به محض امضا تفاهم تنگه رو باز می کنیم ولی اونها در طی سی روز؟ جمله خارج شدن از مجاورت کاملا مسخره است!
  • حمید IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 1
    اگررژیم صهیونیست اجازه دادتوافق امضاشودآنوقت باید راجع به خوب یابدبودنش بحث کرد!!
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    0 0
    اگه در برجام برنامه هسته ای تعطیل شده بود چطور 60درصد غنی سازی انجام دادید
  • رضا مومنین IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    1 0
    آقای محمدی سلام و احترام وقت بخیر بنظر شما اگر فرض کنیم بعضی دوستان(بفرمایید آقای نبویان)به استناد متنقدیمی حرف می زنند سوال آیا نباید آخرین متن در اختیار نایب رییس کمسیون امنیت ملی قرار گیرد .لابد فراموش نکرده اید تنها کسی که با دقت بالا و تخصص مثال زدنی در مقابل آقای ظریف در برجام ایستاد و درک غلط از کلمات انگلیسی را یادآور شد همین آقا بود ثانیا فکر نمی کنید دقت ایشان و تذکراتی که دادند مستوجب اصلاح متن شده باشد لطفا شما هم فکر کنید تا مبادا خسارت برجام مجددا گریبان گیر امت مبعوث شده شود .لطفا فکر لطفا پرهیز از .......
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    0 7
    من هر شب تو خیابون بودم و هستم ی عده کمی ک الان بر علیه قالیباف و عراقچی شعار میدن اینا دار و دسته رسایی و نبویان و جلیلی هستن گناه اینا کمتر از نتانیاهوی نیست اینا بذر نفاق و تفرقه میندازن چون جلیلی رو واسه مذاکرات آدم حساب نکردن بهشون بر خورده واسه این جماعت ن رهبر مهمه ن کشور و خاک و ن مردم اما تابع رهبریم هر چی آقا بگه اگ گفتن مذاکرات هر کی مخالفت کنه با غلطک از روش رد میشیم اگ گفتن جنگ هر کی مخالفت کنه بازم از روش رد میشیم
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
      4 0
      تو فقط می تونی از سمت خودت حرف بزنی من که هر شب تو تجمعات بودم اکثریت مردم مخالف بودند و اعتمادی به آمریکا ندارن در ضمن بعید هم میدونم تو راست بگی خودمم ب قالیباف رای دادم ن جلیلی صد سال سیاه هم ب جلیلی رای نمی دادم ولی الان کاملا مخالفم
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    4 0
    در گوشه گوشه این نوشته برادر عزیزمون ، ساده اندیشی موج میزنه آقای محمدی عزیز متن توافق باید صریح ، غیرقابل تفسیر و فلقد ابهام باشه اولا شما ذکر کردی که منظور از صندوق بازسازی ، صتدوق بازسازی خرابیهای جنگ در ایران هست و مدیریتیش با ایران . این در هیچ جای متن نیست و صرفا آرزوی شماست. آمرسکا نیتونه به همین بند استناد کنه و هزینه بازسازی کشورهای عربی رو از اموال ایران و در قالب همین صتدوق تامین کنه و شما هم دستت به جایی بند نیست ثانیا اساسا ما تفاهم میکنیم که تفاهم احرایی بشه . اینکه شما در جای جای این توضیحات گفتین فارغ از اینکه تفاهم بعدا چکنه احرایی بشه ،بعنی خودتون اینقدر متن تفاهم رو سست و تفسیرپذیر می بینید که آمریکا در هر بندش میتونه با تفسیر خودش از اجرای تعهداتش خودداری کنه در خصوص بمشروعیت دادن به حضور نیروهای آمریکایی در اطراف ایران تا حدود ۹۰ روز از زمان امضای تفاهم، احیانا نظری ندارید؟
  • ایرانی IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    20 0
    هیچ تفاهمی در کار نخواهد بود چون اعتماد به شیطان حماقت است ....
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    7 0
    اگر توافق بشه کار جمهوری اسلامی تمام است این خط واین نشان واین هم کلاه درویشان تا دیر نشده تمام کشتی های ترامپ را در دریا و پایگاههای آن را در کشورهای خاورمیانه و مخازن نفت گاز پتروشیمی امارات قطر بحرین کویت را با خاک یکسان کنید
  • ساسان IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    9 0
    آمریکا و تعهد... !؟! در این مذاکرات صحبتی از محکومیت آمریکا و کشورهای عربی بابت شهادت رساندن امام خامنه ای شهید و مردم کشور و مشخص شدن متجاوز نشده ...
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    3 0
    چه تضمینی برای اجرای تعهدات شیطان بزرگ وجود دارد آیا امضای ترامپ تضمین است؟ مثل امضای کری یا مثل الجزایر اگر مجلس آمریکا آنرا رد کند چه می شود و آیاهای دیگر
  • سیف IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    9 0
    به شخصه حرفای آقای نبویان رو قبول ندارم، اما با وجود حمله امروز صهیونیست‌های وحشی8 به ضایحه‌ی بیروت که خط قرمز ایران اعلام شده بود، بازم میخواین ادامه بدیـد؟!
  • عباس IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 0
    اگر مانند برجام ترامپ بزنه زیر این معاهده اون وقت میخواید چیکار کنید بعد ضمانت اجرایی این موافقت نامه چیست همچنین بحث غرامت جنگ و خسارت های وارد شده به ایران چه می‌شود چرا آمریکا عذر خواهی نمیکنه بابت شروع جنگ و به هزار دلیل دیگر چرا باید این حرفها رو باور کرد اگر ترامپ رفت یه نفر بد تر از ترامپ اومد باز با ایران وارد جنگ شد چه می‌شود متاسفانه دولت مردان ایران به مردم خود اعتقاد ندارند و مردم باید خبرها را از رسانه های خارجی دنبال کنن
  • ایرانی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    0 0
    یعنی یک موازخرس کندن.
  • لُنگی سوز IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    3 0
    چرا در متن از کلمه ( غرامت ) پا پس کشیدید ؟؟؟؟؟ غرامت یعنی تایید حمله امریکا به ایران شما با این کار در مجامع بین المللی نمیتونید بگید امریکا آغازگر جنگ بوده . در متن اشاره ای نشده که امریکا پایگاه های خود را از منطقه جمع کنه ؟ خون بهای رهبر و هزاران شهید جنگ چه میشه ؟؟؟؟؟؟ چرا توضیح ندادید
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 0
    لایبایع مثلی مثل یزید راه را رهبر شهید نشان داده است.
  • کوروش IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    3 0
    یک برجام دیگر را امضاء می کنند !!! آقای عراقچی معاون ظریف بود و از اعضاء تیم برجام.
  • ح IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    3 0
    بهتره بساط مذاکره جمع بشه که جزء خسارت چیز دیگری نیست
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 0
    یادداشت تفاهم، سندی رسمی و غیر الزام‌آور است و سخن از تعهدات ناشی از آن نادرست!
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    3 0
    حالا این توافق را مقایسه کنین با این فرض که ما اعلام کنیم ما رسماً بمب اتم ساخته ایم و از NPT خارج شویم. چه چیزی از دست میدهیم؟ فقط یه مزیت بزرگش اینه که دیگه آمریکا و اسرائیل جرئت حمله مجدد نخواهند داشت چون مقابله به مثل میکنیم. تنگه رو هم داریم و هرکشوری که تو تحریم ایران نقش بازی کنه عبور نمیتونه بکنه اینطوری تحریم هم بی اثر میشه.
  • مسعود دیپلمات IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    1 0
    جناب آقای محمدی با سلام; ایرادات زیر بر تفسیر شما وارد میگردد. لطفا آنها را به جناب آقای قلیباف هم برسانید! 1- طرف متخاصم در وضعیت اضطراری قرار دارد، لذا هرگونه تعهدی را برای خاتمه جنگ میدهد تا اینکه زمان را بخرد و از وضعیت اضطرار درآید، ولی تا کی معلوم نیست؟! 2- هزینه اداره وحفاظت تنگه هرمز، امری مستقل است ونباید تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار گیرد. ولی اجازه عبور ومرور هر کشتی به دلایل سیاسی در دست ایران است. 4- مالک کل تنگه هرمز ایران است، بخش مربوط به دولت عمان نیز طی جنگ با دول متخاصم، در اشغال و تصرف و مالکیت ایران قرار گرفته(نظیر کریمه) ولی عبور و مرور کشتی های عمان، به دلایل همکاری با ایران از این آبراهه آزاد است. 3- سهم پرداخت خسارت از طرف دول متخاصم برای دریافت مجوز تردد شناور تجاری از آبراهه(جدا از هزینه مدیریت) باید از قبل مشخص گردد و در صورت توافق قسط بندی شود. 4- ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد و خریداری نمی‌کند. بسیار خوب! ولی اورانیوم با غنای بالا برای ساخت مواد منفجره و استخراج معادن، و پیش ران موتور و توربین های مختلف در آینده لازم است.
  • سید۲ IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    1 0
    آمریکا نیروهایش را از مجاورت ایران دور کند یعنی چه آقای محمدی .؟ چند متر هم میشود دور کردن .تحریم را برمیدارد با کدام تضمین .؟ آمریکا و رئیس جمهور آن خواهد گفت من می خواهم تحریم را بردارم ولی گنگره اجازه نمی دهد .
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    1 0
    قرآن میگه دشمن اگر صلح خواست قبول کنید این که صلح نمیخواد میگه بده بیا و گرنه جنگ.بدون رفع تحریم فایده نداره باید با جنگ بدون جنگ تحریم برداشته بشه هرمز هم یک ابزاره تجارت بازرگانی با دنیا باید باشه یا همه یا هیچ کس در منطقه.
  • عجب US ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    2 0
    در خصوص 300 میلیارد چرا مثل ادم نمی گویی هزینه 300 میلیاردی خسارت به ایران توسط فلان کشور از لحظه امضا بصورت هفتگی هفته ای 5 میلیارد دلار به حسابی قابل دسترسی برای ایران که بتواند برداشت کند و در ایران کارهای بازسازی انجام دهد. حتما باید طوری نوشته شود که 500 معنی دیگر هم بدهد؟
  • محمد IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    1 0
    اگر امریکا واسراییل در زمان اجرای توافق حمله کردن چه کسی مقصر است آنها رهبر ما را زدند واز هیچ خط قرمزی اباء ندارند در زمان توافق باید بیشتر و خشاب پر آماده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس